"Verantwoord en duurzaam investeren... en in mensen!"

2 januari 2024 15:15

v.v. Nieuweschoot

Het sportieve hart binnen De Greiden in Heerenveen bloeit en groeit. En niets staat v.v. Nieuweschoot in de weg om in alle facetten lekker door te groeien. “Bij onze voetbalvereniging maken we voetballers beter, maar bovendien vriendschappen voor het leven”. Linda Brink, penningmeester van Nieuweschoot ziet de impact van de groei ook terug in financiële zin. “Door de groei van leden stijgen de contributies. Persoonlijke aandacht vanuit de commerciële commissie zorgt voor een doorlopende groei van het aantal sponsoren en partners. En als kers op de taart brengen acties als bijvoorbeeld de Grote Clubactie seizoen op seizoen steeds weer mooie bedragen in het laadje.”

Verantwoord investeren
Daar waar veel verenigingen in Nederland de afgelopen jaren veel financiële uitdagingen zagen en bij een aantal het water echt aan de lippen stond, is de penningmeester van Nieuweschoot trots op de wijze waarop de voetbalvereniging de seizoenen rondom de Covid-periode zijn doorgekomen. “Door scherp aan de wind te zeilen en bij uitgaven na te denken over nut en noodzaak hebben we het goed gedaan. We zijn in staat gebleken de kosten naar beneden te brengen en de inkomsten te vergroten.”

Duurzaam investeren
“De afgelopen seizoenen hebben we geïnvesteerd in het verduurzamen van ons sportcomplex. Via onze zonnepanelen, zonneboilers, ledverlichting en duurzame veldverlichting dragen we bij aan een schonere sportwereld. Maar het scheelt ook enorm veel in de kosten”.  En dat komt ten goede van de vereniging. “Immers, duurzaam is ook dat we zaken langer kunnen volhouden. Met de droge en warme zomerperioden merken we dat de velden gauw verslechteren. Om te voorkomen dat we in de zomermaanden met dorre velden zitten maken we in de komende zomerstop werk met werk. Gelijktijdig met het groot onderhoud van de velden, leggen we een splinternieuw en geautomatiseerd beregeningssysteem aan”. De ervaringen die de gemeente Heerenveen en v.v. Read-Swart hiermee hebben zijn zeer positief. “Onze vereniging is de volgende om dit systeem in gebruik te nemen”.

Investeren in mensen
Als penningmeester ziet Linda dat sporten niet voor iedereen vanzelfsprekend is. “Samen met Stichting Leergeld en via het vernieuwde partnership met de ING zetten wij ons in om kinderen en volwassenen met een krappe portemonnee te helpen om lekker bij onze vereniging te komen sporten”. Binnen v.v. Nieuweschoot worden ook zij probleemloos opgenomen in de rood-witte familie. “Door sporten werkt een ieder sowieso aan de gezondheid, maar breidt jouw sociale netwerk ook veel snel(ler) uit”. Het sportieve hart van de Greiden kent daarom ook een zeer sociale kant.

Bron: v.v. Nieuweschoot

Duurzaamheid Groei Hoofdbestuur Investeren Penningmeester Sportcomplex groteclubactie