"Een kwestie van volhouden en genieten"

30 december 2023 17:00

Bestuur v.v. Nieuweschoot

Het sportieve hart binnen De Greiden in Heerenveen bloeit en groeit. En niets staat v.v. Nieuweschoot in de weg om in alle facetten lekker door te groeien. “Bij onze voetbalvereniging maken we voetballers beter, maar bovendien vriendschappen voor het leven”. Jenno Kootstra geeft aan dat “volharding vanuit een plan” de sleutel tot succes is. In seizoen 2016 – 2017 daagden Marco Idzenga (vz.) en de huidige coördinator van de Jeugd elkaar aan de bar uit om écht en oprecht in de toekomst van v.v. Nieuweschoot te kijken. Zij stelden zichzelf de vraag: “Stel, onze kinderen zijn straks oud genoeg om te gaan voetballen, wat is er dan voor nodig om hen Sportpark de Greiden te laten spelen?”.

Pionieren met een doel
Het korte antwoord op deze vraag luidde: “Dan moet er wel heel veel gebeuren!”. Het lange antwoord uiteindelijk uitgewerkt in twee mooie plannen. “Verenigingsbreed ligt er een realistisch verenigingsplan met een doorkijk naar 2025. In datzelfde jaar evalueren we het Voetbalhandboek dat voor de Jeugdopleiding van v.v. Nieuweschoot is opgesteld.” Jenno koestert warme herinneringen aan de tijd dat hij samen met Eric Hoeneveld (huidige hoofdtrainer) en Marco aan het pionieren en schrijven was. “In de keuken kijken bij SV De Foresters in Heiloo, het partnership met AZ Alkmaar, de kleedkamergesprekken op het AFAS Trainingscomplex in Wijdewormer, de miskleun tijdens de CIOS-banenmarkt en uiteraard het starten van de  Druktemakertjes”.

Uniek concept op Sportpark de Greiden
De trainingen voor Druktemakertjes zijn een groot succes gebleken. “Oorspronkelijk startten we met 1 training in de 4 weken. Vanaf het begin hadden we steevast 10 tot 20 kinderen tijdens de trainingen. Kinderen kwamen uit alle wijken van Heerenveen. Geregeld verwelkomden we zelfs spelertjes uit Wolvega en zelfs Joure. Omdat wij als enige vereniging in Noord-Nederland dit aanbod hebben”. Inmiddels kunnen de allerjongsten eenmaal in de twee weken komen voetballen.

Voetbalavontuur beginnen bij Nieuweschoot
“Veel Druktemakertjes van het eerste uur spelen nu in de JO7, JO8, JO9, JO10 en JO11-teams. Het is ons gelukt om vanuit dit initiatief de groei van onze vereniging vorm te geven. En iedere twee weken starten nieuwe liefhebbertjes aan hun voetbalavontuur. Met alle nieuwe aanwas houden we de boel dynamisch en leren we wekelijks nieuwe kinderen en ouders/ verzorgers kennen”. Afgelopen decembermaand sloten de Druktemakertjes en JO7-spelertjes af in de zaal. Jenno begint te glimlachen: “Tussen de 30 en 40 liefhebbertjes vermaakten zich daar opperbest. En na afloop onder het genot van een kop koffie komen vaders, moeders, opa’s en oma’s al voorzichtig even vragen naar de mogelijkheden voor hun kroost om de volgende stap te zetten naar de JO7 of JO8”.

Volhouden en nieuwsgierig
De jeugdcommissie staat er niet heel vaak bij stil. De groei en stappen die gezet zijn. Veel dingen gaan echt goed en soms gaan dingen ook nog best wel eens mis. “Dat proberen we dan snel en netjes op te lossen”. Met Barry van Asperen en Hinne-Jan Kootstra vormt Jenno al een aantal seizoenen een stabiel driemanschap, waarbij het volhouden van de ingezette koers voorop staat. Af en toe kijken we naar waar we vandaan komen en welke stappen we willen gaan zetten. Dat deden we ook in de tijd met JC-leden Eric (Hoeneveld), Tjisse (Zandstra) en Hans (van Putten). Niet te veel stappen tegelijk. Niet te grote stappen en realistich blijven. Maar wel altijd vanuit de ontwikkeling van onze jeugdleden en zorgen voor binding met zowel de leden als ouders/ verzorgers. “Na de winterstop organiseren we daarom de Algemene Ledenvergadering voor Jeugdleden. We zijn nieuwsgierig hoe zij onze vereniging ervaren, wat er volgens hen nodig is om bij onze vereniging te blijven genieten van het voetbalspelletje en welke wensen ze hebben”.

Bron: v.v. Nieuweschoot

Lees meer over:
ALV Bloei Druktemakertjes Groei Jeugd Jeugdopleiding Stip op horizon Voetbalavontuur