"Samen bereiken we nog meer"

28 december 2023 11:45

Bestuur v.v. Nieuweschoot

Het sportieve hart binnen De Greiden in Heerenveen bloeit en groeit. En niets staat v.v. Nieuweschoot in de weg om in alle facetten lekker door te groeien. “Bij onze voetbalvereniging maken we voetballers beter, maar bovendien vriendschappen voor het leven”. Marco Idzenga, voorzitter kijkt met tevredenheid terug op de afgelopen jaren. “Niet alleen in het veld, maar ook naast het veld zien we enthousiasme en ontwikkeling. Ons ledenaantal groeit. Tijdens de Algemene Ledenvergadering presenteerden de commissies vorige maand trots de resultaten”. Zowel bij de senioren, de dames als de jeugd is een zeer positieve trend in aantallen te zien.

Nieuwsgierig naar Nieuweschoot
“We worden geregeld benaderd door individuele spelers of volledige teams om te horen of ze bij ons kunnen starten of doorstarten.” Dit zijn spelers die van hun favoriete spelletje willen genieten en mooie verhalen over v.v. Nieuweschoot horen. “We gaan in seizoen 2024-2025 horizontaal over met ons prestatieteam naar de zaterdag. Onze ervaringen met onze huidige zaterdag 1 en zaterdag 2 stemmen ons tevreden.”

Vereniging zoals vereniging hoort te zijn
V.v. Nieuweschoot is een vereniging van de leden en voor de leden; door velen wordt gesproken over de Nieuweschoot-familie. “Dit maakt dat we al jaren vele vrijwilligers hebben die het vanzelfsprekend vinden om taken op zich nemen. We zien seniorenspelers trainingen verzorgen aan de jeugd en steeds meer ouders geregeld een bardienst draaien. Supporters en oudgedienden zorgen voor het onderhoud van ons mooie Sportpark de Greiden en met één paar belletjes zijn de scheidsrechters/ wedstrijdbegeleiders op speeldagen geregeld. En toernooitjes organiseren zit in het DNA van velen”.

Structurele taken beter verdelen
“Maar”, zo vervolgt Marco, “We zien ook dat nog best veel van de structurele vrijwilligerstaken bij een klein groepje vrijwilligers ligt. Met veel passie en energie zetten zij zich hier onbaatzuchtig voor in. Al een tijdje zien we wel dat het bij een aantal vrijwilligers piept en kraakt. In toenemende mate vaagt het méér energie dan dat er eigenlijk beschikbaar is. En daarmee lopen we het risico dat we hen overvragen. Met reële kans dat ze ineens stoppen met hun vrijwilligerstaken. En dat kan anders. Nee, beter gezegd… dat moet anders”.

Actieve en positieve bijdrage van een ieder
De winterstop is een uitgelezen moment om alle vrijwilligerstaken eens rustig op een rij te zetten. “Dat helpt om te kijken welke taken goed te plannen zijn en welke incidenteel van aard. Met die verschillende taken en de planning komen we dan ná de winterstop terug bij al onze leden.” Marco Idzenga is ervan overtuigd dat op die wijze samen veel meer bereikt kan worden. “De tweede seizoenshelft zetten we vol in op de bijdrage vanuit alle leden/ ouders/ verzorgers. In ons verenigingsplan heet dit de zogenaamde taakplicht, maar laten we het een actieve en positieve bijdrage noemen. En dat helpt ons allen”.

Bron: v.v. Nieuweschoot

ALV Actief Groei Positief Samenwerking Taken Vrijwilligers