Voetbalvereniging Nieuweschoot maakt overstap naar zaterdagvoetbal

16 februari 2024 11:45

Bestuur v.v. Nieuweschoot

Vanaf seizoen 2024 – 2025 neemt het vlaggenschip van onze vereniging, de huidige zondag 1, deel aan de competitie voor standaardelftallen op zaterdag. Op de afgelopen twee Algemene Ledenvergaderingen (ALV) is door het bestuur de trend vanuit de KNVB gedeeld en besproken. De overstap van zondagvoetbal naar zaterdagvoetbal zet zich landelijk nog sterker door en aan die ontwikkeling ontkomt ook v.v. Nieuweschoot niet. Dé maatschappelijke verandering dat, met name de jongere generatie, hun zondag anders wil besteden dan met sporten maakt dat de zaterdag automatisch meer in trek raakt.

Tijdens gesprekken met onze A-selectie kwam eenzelfde beeld steeds sterker naar voren. Zelfs zo sterk dat tijdens de laatste ALV het voornemen om over te stappen is omgezet tot een besluit. Het daartoe behorende proces richting de KNVB is inmiddels in gang gezet. “Onze vereniging sluit de ogen niet voor de ontwikkelingen in de maatschappij. Voorzitter Marco Idzenga spreekt van een natuurlijk proces in deze.

“We zijn een jong bestuur en hechten veel waarde aan alles waar v.v. Nieuweschoot voor staat.” Clubcultuur, identiteit, achterban, verenigen, rood, wit, De Greiden, normen, waarden en omkijken naar elkaar. “Zomaar een paar woorden die ons typeren. Lange tijd hoorde daar ook voetballen op zondag bij. Marco vervolgt, “De overstap naar zaterdagvoetbal met de A-selectie verandert helemaal niets aan onze identiteit. We komen immers tegemoet aan de wens van onze leden. En de leden… die vormen onze vereniging. Dat betekent voor onze recreatieve zondagvoetballers dat zij overigens “gewoon” hun wedstrijden op zondagochtend blijven spelen”.

“Onze leden vormen de vereniging”

“We gaan met onze vereniging wel een nieuwe fase in”. Marco Idzenga is trots op de groei die binnen het sportieve hart van De Greiden plaatsvindt. “Daar past deze stap gewoon prima bij. Natuurlijk realiseren we ons dat het op de zaterdagen drukker gaat worden.”  Maar hoe tof is het dat je nagenoeg een heel voetballeven, van Druktemakertjes en JO7 tot Dames 1 en ons standaardelftal, op één speeldag voorbij kunt zien komen”. Marco Idzenga geeft aan dat er al nagedacht wordt over de speeltijden, uit- en thuisverdeling en gecontroleerde belastbaarheid van de velden. “In het huidige seizoen spelen al twee seniorenteams op de zaterdag, dus leren nu hoe we dit goed in kunnen regelen”.

Interesse naar het echte verenigingsleven
Het voornemen om van zondag naar zaterdag te gaan zorgde al voor veel interesse van buitenaf. Spelers en ook trainers informeerden al eens voorzichtig naar de mogelijkheden en plannen. En dat bewijst nogmaals dat v.v. Nieuweschoot er goed op staat. “Immers, wij hebben niet een Pompeblêdshirt dat automatisch als magneet fungeert voor jong en oud. En wij zijn ook niet een voetbalfabriek waar je pas toegelaten wordt als je bovengemiddeld getalenteerd bent. Nee, wij hebben een verhaal dat past bij de voetballiefhebber die onderdeel wil zijn van een familie. Die wil voetballen en trainen met leeftijdsgenoten en het verenigingsleven in volle glorie wil meemaken”.

Marco Idzenga is vol vertrouwen: “Soms gaan er echt nog wel eens dingen mis, maar veel vaker gaan er dingen supergoed. In beide gevallen blijven we elkaar opzoeken. We leren iedere dag. En dat zorgt ervoor dat ik ervan overtuigd ben dat v.v. Nieuweschoot voetballers beter maakt, maar bovenal vriendschappen voor het leven”.

Help jij ons (nieuwe) geschiedenis schrijven?
Heb jij interesse om te komen voetballen bij v.v. Nieuweschoot? Of wil jij jouw kind(eren) zijn/ haar/ hun voetbalavontuur op laten starten en nieuwe vrienden maken? Let dan even op:

• Ben jij senior en help jij vanaf seizoen 2024-2025 in de A-selectie mee te schrijven aan nieuwe historie van ons vlaggenschip? Stuur dan een berichtje naar [email protected].
  • Waan jij jezelf soms dé nieuwe Lieke Martens, maar exceleer je ook net zo gemakkelijk in de derde helft? Dan zoekt Dames 1 jou. Schakel snel via [email protected]
  • Heb jij ervaring met het opbouwen van een team? En heb jij er zin in om samen met de spelers van ons vlaggenschip koers te zetten in de zaterdagcompetitie? Meld je dan bij onze vereniging via [email protected].
  • Staat jouw Druktemakertje de gehele dag tegen een bal te trappen en zoek je een plek waar hij/ zij iedere twee weken met leeftijdsgenootjes (4 – 6 jaar) heerlijk te voetballen? Stuur dan een berichtje naar [email protected].
  • Heb jij zijn om direct te komen voetballen binnen de jeugdopleiding en niet op wachtlijsten of achterafveldjes te hoeven staan. Mail dan naar [email protected] en we laten je weten wanneer je kunt komen trainen/ voetballen.
Bron: v.v. Nieuweschoot

ALV Bestuur KNVB Selectiespelers Trend Zaterdag