In Memoriam | Anne Jan Hoekema | 28.06.1942 – 13.03.2024

16 maart 2024 16:00

Bestuur v.v. Nieuweschoot

Vandaag ontvingen wij het verdrietige bericht dat Anne Jan Hoekema is overleden. Onze vereniging verliest daarmee een markante persoonlijkheid en Mark Hoekema, oud-Nieuweschoter, zijn vader. De afgelopen 4 jaren speelde Anne Jan zijn wedstrijd al in de zgn. reservetijd. Door middel van deze “In Memoriam” willen we ervoor zorgen dat Anne Jan, die vele jaren actief was binnen de Jeugdcommissie en het Internationale Jeugdtoernooi, niet geruisloos uit ons midden verdwijnt.

Betroubere ponghâlder
Net als vele andere vrijwilligers binnen de Nieuweschootfamilie wandelde Anne Jan in het kielzog van zijn zoon Mark Hoekema de poorten van Sportpark de Greiden binnen. We bevinden ons begin jaren 80 en Anne Jan ziet dat Mark zich thuis voelt bij de vereniging. Een paar jaartjes judo heeft zijn zoon goed gedaan en Mark staat inmiddels fysiek en voetbaltechnisch absoluut zijn mannetje. Niet veel later neemt Anne Jan zitting in de jeugdcommissie en bewijst direct zijn waarde door strak te sturen op de penningen die vanuit het toenmalige Algemeen Bestuur beschikbaar werden gesteld voor de jeugdteams.

Ekstra sinten troch reedriden
Anne Jan was bovendien de organisator van de parkeerwacht bij grote schaatsevenementen op het Thialf. Met veel vrijwilligers vanuit v.v. Nieuweschoot bekommerde hij zich om “zijn VESTA-parkeerterrein”. In goed overleg met de ijshockeyclub werden de parkeerterreinen verdeeld, maar VESTA was “geen bespreekpunt”. Menigeen herinnert zich Anne Jan op die momenten als beheerder van de benodigde materialen, verdeling van de extra inkomsten, cateraar van vrijwilligers tijdens hun dienst en toezichthouder. Ondanks dat hij bepaalde parkeerwachters achter de broek aan zat als zij té lang in de keet zaten, bouwde Anne Jan een goede band op met de mensen die geregeld de parkeerwacht invulden.

Lûd en dúdlik
Samen met zijn medebestuurders ontstond het idee om voor de jeugd een Internationaal Toernooi te organiseren. Anne Jan was in 1994 aanwezig bij de eerste editie. Die eerste edities waren voor Anne Jan best stressvol. Zonder de hedendaagse communicatiemiddelen was het geregeld hectisch en in de begintijd bereikte Anne Jan geregeld even een moment om er “op de fiets” vandoor te gaan. Maar met de groei van het toernooi, vanuit een paar overnachters in legertenten tot ruim 400 overnachtende gasten in de sporthal, groeide Anne Jan in zijn rol, tankte iedere editie meer vertrouwen en pakte uiteindelijk met verve de rol als wedstrijdleider én omroeper. Vanaf de volksliederen tot aan de prijsuitreiking leek de microfoon de beste vriend van Anne Jan en een weekend lang galmde zijn stem helder en scherp over Sportpark de Greiden en was luid en duidelijk hoorbaar voor heel Heerenveen. Pas ná de finalerondes, waarbij Anne Jan tijdens de wedstrijden verbaal zorgde dat iedereen buiten de afzetlinten bleef staan en zitten, keerde de rust op het sportpark terug. Voor Anne Jan het moment om met een Berenburg-7Up tevreden op een weekend vol voetbalfeest terug te kijken.

In oere te betiid
Naarmate het toernooi groeide nam het aantal buitenlandse deelnemers toe. Anne Jan schakelde afhankelijk van het wedstrijdschema met gemak tussen Nederlands en Duits. En later werd ook zijn Engelse vocabulaire aangesproken. Die taal bleek hem het minst te liggen. Dit werd in 2003 duidelijk toen Scotstoun Reds uit Glasgow op vrijdagmiddag naar de club belde. Anne Jan nam op en kreeg te horen dat het team “Half past three” op Station Heerenveen met de trein zou aankomen. Afgesproken werd om hen daar feestelijk te onthalen en op te halen. Anne Jan twijfelde niet, trommelde de hele toernooiorganisatie op om met gezwinde spoed met auto’s naar het station te rijden. Om “half-drie” ’s middags stond de Nieuweschootfamilie op tijd, maar wel een uur te vroeg, klaar om de Schotten welkom te heten. Pas na de editie van 2009 gaf Anne Jan zijn microfoon door aan zijn opvolger Henk Damhof.

Supporter fan it earste team
Medio jaren 90 debuteerde Mark in het eerste elftal van Nieuweschoot. Anne Jan genoot langs de lijn van de vele doelpunten van zijn zoon en maakte graag een dolletje met eerste elftalspelers, zoals “Kraan”, Dave, Jaap Friso, Dennis, “Stoelie”, Jenno en later “Punter” en Marco Idzenga. Allemaal jongens die geregeld bij Mark over de vloer kwamen of in hun jeugd op het pleintje aan de Rak/ Zijlroede de garagedeur van de Hoekemas gebruikten als doel. Hoe mooi was het om tijdens de jubileumwedstrijd (twee jaar geleden) te zien dat ondanks zijn brozere gezondheid Anne Jan aanwezig was om samen met Petra, Sylvie en zijn kleinkinderen te genieten van Marks kunsten, inclusief vliegende scharen en halve omhalen, en die van zijn oud-teamgenoten en vrienden.

Wij wensen Mark, Sylvie en hun beide jongens veel kracht in deze moeilijke periode. En hopen dat zij samen met Anne Jans vrouw Petra en dochter Irma en haar gezin in de mooie herinneringen troost vinden om dit verlies te verwerken. Mochten wij als v.v. Nieuweschoot iets voor jullie kunnen betekenen dan zijn we er voor jullie. Anne Jan, rust zacht.

Namens het bestuur, vrijwilligers en leden van v.v. Nieuweschoot

Bron: v.v. Nieuweschoot

Lees meer over: