Het tweede verrast in promotiepoule tijdens "Tour-de-Drenthe"

Ruinen 3 (zon)

Nieuweschoot 2 (zon)

3e klasse 2 (promotiepoule)

13 maart 2022 10:00

R. Reinders

Sportpark De Baete
Wolvenweg 10
7963BG
RUINEN

Opstelling Nieuweschoot 2 (zon)

Onder een heerlijke lentezon trad de talentvolle equipe van de Hoeneveldjes aan tegen een karrevracht aan ervaring, Ruinen 3 genaamd. Nieuweschoot 2, nog steeds verbaasd over de indeling in de promotiepoule, stond verdedigend als een huis en counterde in de tweede helft probleemloos naar de overwinning, 0 – 2. En dat betekent ineens dat de roodwitten trotse koploper zijn met de maximale score uit twee wedstrijden (6 punten) en een doelsaldo van 3 voor en nul tegen.

Blessures en Covid19 zorgen er al weken voor dat de A-/ B-/ C-selectie kampioen puzzelen zijn geworden. Vandaag traden de Heerenveners met een redelijk fitte selectie aan en hadden met Jenno Kootstra en René Gaston een ervaren bank, waar in geval van nood op teruggevallen kon worden. Nieuweschoot was vanaf het begin beducht op de aanvallende kracht van de gastheren. Een week eerder hadden ze met maar liefst 4 – 0 Read Swart van de mat geveegd.

Ruinen voetbalde gemakkelijker en liet de roodwitten geregeld achter zich aanrennen. Het lukte de blauwwitten echter niet om verder te komen dan tot 20 meter van het Nieuweschootdoel. Daar stond het verdedigende blok met Sven Norberhuis, Fokke Gorter, Jacob van der Heijden en Raymond Yeoman als een huis. Maar ook omdat Mark van der Meulen, Ramon Ventura en Jeffrey Hoeneveld hun straatje in de linie daarvoor schoon veegden, werd het nooit gevaarlijk voor het Heerenveense doel.

Aan de andere kant echter hoefde de doelman van de thuisclub ook geen enkele keer in actie te komen. Daar waar Mike de Boer als spits de longen uit zijn lijf rende, maar vooral achter zijn directe tegenstanders aan, was Rikus Wiertsema ongelukkig in zijn aannames. Jeffrey Post was na een onaangename botsing even wat duizelig en dat haalde hem de rest van de wedstrijd enigszins uit zijn ritme.

Na rust verving René Gaston Sven Norberhuis en kwam Nieuweschoot na vijf minuutjes zelf aan het voetballen toe. Ramon Ventura was als spil op het middenveld heer en meester en wist met steekballen en crosspasses de voorwaardsen geregeld de diepte in te sturen. Het waren de eerste speldenprikjes en de roodwitte brigade kreeg door dat 3 punten zeker tot de mogelijkheden behoorden. In de 60ste minuut lanceerde Mark van der Meulen zijn linksvoor met een fraaie pass. Waar Rikus Wiertsema geregeld ruzie heeft met de bal, was hij nu ineens weg en meedogenloos. Met een fraaie boogbal lepelde hij de bal achter de Ruiner doelman, 0 – 1.

Dit bleek voor de doelpuntenmaker ook direct zijn laatste wapenfeit van de wedstrijd. Zijn vervanger, Jenno Kootstra, werd spits en Mike de Boer kwam vanaf dat moment vanaf de flanken. Omdat Ruinen een mannetje doorschoof kwam er meer ruimte. De flankspelers Jeffrey Post en Jeffrey Hoeneveld profiteerden hier op rechts van en doken op achter de verdediging van Ruinen. Het leverde een paar goede mogelijkheden op, maar via de linkerkant was het 10 minuten voor tijd dan ook echt kassa.

Een vlotte aanval over meerdere schijven kwam uiteindelijk uit bij spelbepaler Ramon Ventura. Hij passeerde zijn directe tegenstander en gaf de bal in de loop mee aan Mike de Boer. De aanvaller stoomde op richting vijandelijk doel en knalde achteloos, maar zelfverzekerd op weergaloze wijze de 0 – 2 binnen. Nog geen 3 minuten later leek Jenno Kootstra de 0 – 3 te gaan maken, maar de leidsman oordeelde dat de spits de doelman van Ruinen onreglementair de bal ontfutselde.

Volgende week gaan de roodwitten verder met hun “Tour-de-Drenthe” in de promotiepoule. Het reist dan af naar Wijster en treft daar om 11.15 uur Wacker 2. Een grote onbekende, maar omdat ook deze tegenstander zich in de promotiepoule heeft gevoetbald, zal er van onderschatting bij de Heerenveners geen sprake zijn.